Pdusu exam paper 2019 Be.D

 Pdusu exam paper 2019 Be.D 


Be.D(part-2) examination 2019 PAPER - EPC-IV
paper - UNDERSTANDINF THE SELF





(2) No supplementary answer-book will be given to any candidate. Hence the candidates should write the answers precisely in the main answer-book only
किसी भी परीक्षर्थी को पूरक उत्तर-पुस्तिका नहीं दी जायेगी। अतः परीक्षार्थियें को चाहिये कि वे मुख्य उत्तर-पुस्तिका में ही समस्त प्रश्नों के उत्तर लिखें।
(3) All the parts of one question should be answered at one place in the answer-book. One complete
question should not be answered at different places in the answer-book
किसी भी एक प्रश्न के अन्तर्गत पूषछे गए विभिन्न भागों के उतर, उत्तर-पुस्तिक में अतग-अतग स्थानों पर हल करने के बजाय एक ही स्थान पर हल करें।


Part-A/भाग-अ

(Short Answer Type Questions)

(लघूतरात्मक प्रश्न)


1. Write down the meaning of self and its definition.
   स्व का अर्थ बताते हए इसकी परिभाषा दीजिए।

2 Explain the nature of Aspiration.
   आकका की प्रकृति बताइये।

3 Explain the limitations of Reflective practice.
   चीन्तनशीत अभ्यास की सीमाऐं बताइए)

4 Explain the meaning of Harmony.
   सामंजस्य का अर्थ बताइये।

5 Explain the teacher's role in development of positivity in student
   विद्यार्थी में सकारात्मक सोच के विकास में शिक्षक की भूमिका बताइये।

6. What is self-understanding?
      आत्म-बोध क्या है?

7 Write down the meaning and definitions of family.
  परिवार का अर्थ एवं परिभाषाएँ दीजिए।

8 Explain the role of media to shape the self.
   स्व को आकार देने में मीडिया की भूमिका बताइए।

9. What is Gender stereotypes and prejudices?
   लैंगिक स्वढ़िबद्धता एवं पूर्वाग्रह क्या है?

10 Explain the formal duties of school.
   विद्यालय के औपचारिक कार्यों को स्पष्ट कीजिए।


                                                     Part-B
                                       (Essay Type Questions)
                                           (निबन्धात्मक प्रशन)


11 What is meaning of Aspiration? Explain the aspirations of present Indian Society.
आकांशा का अर्थ क्या है? वर्तमान भारतीय समाज की आकांक्षाएँ बताइये।                                       OR/अथवा
Explain the role of teacher as a reflective businessman.
एक चिन्तनशील व्यवसायी के रूप में शिक्षक की भूमिका का दर्णन कीजिए।


12. Explain the factors affecting self-awareness and self-esteem.
स्व-जागरूकता एवं आत्म-सम्मान को प्रभावित करने वाले कारकों का वर्णन कीजिए।
   OR/अथवा
What do you understand by the self image?Which factor should be kept in mind for evolving the self
image?Describe.
स्वयं की छवि से आप क्या समझते हैं? स्वयं की छवि के उत्पान के लिए किन-किन घटकों का व्यान रखना चाहिए। वर्गन कीजिए)
13 What is stereotype? Explain the difference between prejudices and stereotype.
खढ़िबद्धता क्या है? पूर्वाग्रह एवं खट़िक्धता में अन्तर बताइये।
OR/अथवा
Explain in detail the role of family in giving shape to self.
स्वयं को आकार देने में परिवार की मूमिका की विस्तृत व्याक्या कीजिये



shekhawati university previous year question paper

A student teacher of B.Ed. Course should have no difficulty in offering his or
her teaching subject according to a subject offered by the candidate at his
Bachelor's/ Shastri or Master Degree Examination. A Student teacher can offer
it irrespective of Faculty consideration in this regard. He or she can offer any
two subjects and his teaching subjects under Regulation-42 of the syllabus of
B.Ed.
No candidate shall be allowed to appear in the B.Ed examination part 1 & 2nd
unless he/she has attended (80% for all course work & practicum, and 90% for school internship)
Previous
Next Post »